Thursday, July 13, 2006

Bab 6 : Prinsip Dimensi Sistem Ekonomi

Pengenalan

Sistem ekonomi adalah proses berterusan di mana manusia bertukar barangan atau perkhidmatan untuk memenuhi segala kehendak mereka.

Dimensi moral dalam sistem ekonomi ujud apabila aktiviti ekonomi (dimana sumber yang diperolehi dan dimanipulasi, barangan dan perkhidmatan saling bertukar dan diagihkan) memberi kesan terhadap manusia.

Semua orang harus memperolehi sumber fizikal untuk memenuhi keperluan fisiologi, psikologi, teknologi, estetika, intelek dan keperluan rohani mereka untuk berkembang menjadi seorang manusia. Sistem ekonomilah yang menyediakan ruang untuk perolehan ini.

Sumber diperolehi secara mewah dari alam semulajadi. Tiada seorang manusia pun yang mempunyai hak yang istimewa ke atas sumber-sumber tersebut. Keperluan, kebolehan dan keinginan untuk mengusahakan sumber tersebut menjadi petunjuk bagaimana produk dan sumber-sumber tersebut akan dihasil dan diedarkan. Jadi tidak semestinya semua manusia akan mempunyai syer yang sama rata ke atas sumber atau produk-produk itu. Apa yang perlu ialah. Semua manusia demi kebaikkan manusia sejagat, diberikan peluang yang sama rata untuk memperolehi dan menggunakannya dan juga setiap manusia akan sentiasa mempunyai syer yang minimum untuk itu.

Sistem ekonomi yang bermoral akan memastikan keadilan yang akan memastikan perolehan sumber serta pengagihan barang dan perkhidmatan.

Ia akan menghalang sebarang halangan ciptaan manusia seperti diskriminasi yang tidak berasas yang mengganggu perolehan seseorang ke atas keperluan materialnya.

Ia akan memastikan tiada kumpulan manusia dalam sistem akan mempunyai kelebihan yang melampau dalam pembahagian bahagian sumber – semua manusia berhak untuk bahagian yang ‘adil’.

Masyarakat yang beroperasi dengan sistem ekonomi mempunyai kewajipan untuk memastikan kerajaan dan agensi-agensi sosial mereka untuk mengatur semula agihan sumbernya setiap kali berlaku pengagihan yang tidak adil di kalangan ahli-ahli masyarakatnya.

Objektif:

Selepas bab ini anda seharusnya mampu:
Menjelaskan mengenai pengurusan yang baik, hak-hak pekerja, gaji yang setimpal dan faktor-faktor penentu yang berkait.
Mengenalpasti hak-hak pengurus, pekerja dan pemegang-pemegang saham yang berkerja dalam sesebuah syarikat.


6.1 Employment and Wages (Pekerjaan dan Upah)

Pengurus yang baik mampu menarik individu-individu yang berkemampuan ke dalam perniagaan mereka, memastikan mereka tidak berpaling tadah (bertukar kerja) dan taat setia kepada syarikat dan matlamat syarikat, dan juga mampu mengekal dan meningkatkan produktiviti mereka sekiranya berkemampuan.

Perniagaan yang mahu mengekalkan pekerja-pekerja mereka yang berkebolehan seharusnya mampu menawarkan gaji yang kompetitif (mampu bersaing) bersama dengan liputan insuran kesihatan, simpanan dan pelan pencen sebagai sebahagian dari pakej asas gaji mereka. Untuk memotivasikan dan memuaskan hati para pekerja, pengurus juga harus;

Menyediakan latihan sama ada di dalam dan di luar waktu kerja kepada para pekerja mereka.

Memberi maklumbalas sekiranya mutu kerja pekerja mereka didapati berkesan.

Membenarkan mereka (pekerja) mengambil bahagian dalam membuat keputusan yang berkaitan dengan struktur dan objektif kerja mereka dan bagaimana kualiti kerja mereka dalam kerja atau tugasan-tugasan tersebut akan dinilai.

Menyediakan peluang kepada mereka untuk naik pangkat.

Menyediakan suasana kerja yang selamat untuk mereka berkerja.

Walaupun semua amalan ini menunjukkan konsep ‘pengurusan yang baik’, ia juga masih mempunyai dimensi moral. Pengurus sesebuah syarikat mungkin tidak mengendahkan atau malah menyalahgunakannya demi kepentingan syarikat. Tindakan-tindakan ini adalah salah di segi moral kerana ia melibatkan satu bentuk ketidakadilan dan penganiayaan kepada individu-individu lain.

Jadi, apakah hak-hak yang seharusnya dituntut oleh para pekerja terhadap majikan mereka berhubung aspek pekerjaan dan gaji? Mari kita mulakan dengan hak pekerja dan gaji yang setimpal dalam penjelasan berikutnya.

6.1.1 Adakah terdapat hak moral untuk pekerjaan?

Sejak 10 tahun atau lebih kebelakangan ini, banyak terdapat ladang dan industri di Amerika yang dipilih dan diarah supaya memberhentikan ataupun memindahkan operasi atau mengurangkan tenaga kerja mereka menyebabkan ribuan orang menganggur. Kebanyakkan pekerja yang diberhentikan ini terpaksa berkerja dengan majikan baru dalam bidang yang berlainan. Satu kesan kejatuhan ekonomi, sebahagian daripada mereka juga menerima tamparan hebat dalam aspek psikologi dan jiwa mereka.

Lihat carta di bawah.
Pekerja bekerja pada majikan baru
Beribu pekerja
diberhentikan
Kesan untuk penutupan, penempatan semula dan mengecilkan untuk syarikat America.
Kehilangan Ekonomi dialami
Kerjaya berlainan
Kesan psikologi keatas harga diri pekerja


Sesetengah orang mungkin mendakwa bahawa pekerja yang terlibat di dalam penutupan ini, penempatan semula dan pengurangan pekerja juga mengalami suatu pencabulan hak sah mereka untuk bekerja, tetapi dakwaan ini harus menjawap soalan ini. Adakah hak moral ini wujud?” dan kepada siapakah sebenarnya dakwaan ini boleh dituntut/diutarakan.

Sesetengah daripada kita mungkin dapat meneruskan/menjalani kehidupan dengan bertani dan memburu tetapi kebanyakkan daripada kita yang hidup di negara maju dan moden, memperolehi keperluan hidup dengan ‘berkerja’.

Seperti yang dibincangkan sebelum ini, bahawa semua manusia mempunyai hak moral untuk mendapatkan dan menggunakan sumber material untuk memastikan kehidupan mereka berada pada tahap keperluan fizikal dan psikologikal yang mencukupi. Nampaknya, sekiranya kebanyakkan orang terlibat dalam sistem ekonomi yang melihat ‘bekerja’ sebagai cara untuk mereka memperolehi sumber-sumber tersebut, maknanya mereka mempunyai hak moral untuk pekerjaan, sistem ekonomi harus menyediakan mereka pekerjaan

Dalam sistem ekonomi kapitalis, seperti Amerika, sektor swasta menawarkan paling banyak peluang pekerjaan. Ini bermakna tanggungjawab memenuhi hak moral pekerjaan ini dibebankan kepada majikan swasta.

Persoalannya; adakah semua perindustrian dan perniagaan berkewajipan untuk memberikan pekerjaan kepada sejumlah minimum orang untuk mencapai tahap pekerjaan yang dipersetujui dalam masyarakat di mana operasi mereka dijalankan.

Jawapannya “TIDAK” kerana masyarakat telah mengadaptasikan satu sistem ekonomi yang secara semulajadi memerlukan kebebasan yang meluas dalam pengurusan komersilnya, bertujuan untuk memperolehi keuntungan yang maksimum untuk ahli-ahlinya. Dalam sistem kapitalis, kebebasan ini termasuklah;

· Hak untuk mengupah/mengaji tetap, hanya pekerja yang diperlukan iaitu mereka yang dapat memenuhi tuntutan perniagaan dan dapat beroperasi secara berkesan pada keuntungan yang memuaskan

· Ia juga termasuk hanya mengambil pekerja yang mempunyai pendidikan, kemahiran dan kewibawaan yang layak untuk melaksanakan sesuatu operasi perniagaan tersebut.
Antara andaian yang dibuat disini ialah:

1. Pilihan untuk hidup dalam sistem kapitalis boleh dipilih sebebasnya oleh anggota-anggota masyarakat sama ada melalui satu proses demokrasi atau melalui kontrak sosial yang tersembunyi.

2. Dalam erti kata lain, masyarakat yang terus hidup dalam sistem ini tanpa protes (bantahan) secara politik, secara tidak langsung menunjukkan bahawa mereka memilih sistem ekonomi tersebut (yang berbentuk kapitalis).

3. Berdasarkan andaian ini, kebebasan pada majikan untuk mengupah dan mendapatkan pekerja yang layak sahaja bermaksud tiada seorang pun ahli masyarakat yang boleh menuntut secara moral ke atas sebarang pekerjaan tertentu yang ditawarkan di dalam sektor swasta.

6.1.2 Fair Hiring Practices (Amalan mengambil/melantik pekerjayang adil)

Ahli-ahli moral Undang-undang semula jadi (natural-law moralist) atau sesiapa jua yang menyakini mengenai Teori moral yang berasaskan hak manusia akan mengatakan:

· Walaupun majikan tidak bertanggungjawab untuk mengaji individu tertentu untuk sesuatu pekerjaan tertentu, tetapi amalan menyaring pekerja berdasarkan bangsa, jantina umur atau agama dianggap tidak bermoral dan melanggar hak semua manusia yang seharusnya dilayan secara sama rata sebagai individu.

· Oleh itu para majikan seharusnya tidak mendekriminasikan ciri-ciri yang telah disebutkan sekiranya ia tidak berkait secara langsung dengan apa prestasi pekerja berkenaan.

Pihak Utilitirian akan (the Utilitirian would):

· Akan mempunyai kesimpulan yang sama, walaupun pendapat mereka akan berasaskan kepada keseluruhan kesan amalan tersebut.


Pihak ‘Cultural relativist’ akan:

· Akan mendakwa bahawa sekiranya tiada undang-undang untuk menentang diskriminasi, maka pengambilan pekerja dan polisi kenaikan pangkat mestilah mengikut adat yang boleh diterima oleh masyarakat tersebut.

Adakah agensi pekerjaan dianggap salah disegi moral sekiranya mereka menuruti amalan anti diskriminasi tetapi enggan menghantar kaum minoriti atau pemohon lain untuk temuduga bagi jawatan-jawatan yang mereka layak? Adakah kerjasama mereka dalam hal ini akan dilihat sebagai bersifat rasmi atau sekadar demi keuntungan semata-mata?

Pihak ‘Natural law moralist’ akan:

· Menganggap ia sebagai suatu amalan yang rasmi kerana agensi-agensi terbabit telah bersetuju bertindak ejen mencari pekerjaan kepada pelanggannya. Dari itu tindakan di atas dianggap tidak bermoral

Pihak ‘Utilitirian’ pula beranggapan sebaliknya:

· Menilai akibat yang mungkin berlaku ke atas agensi-agensi pekerjaan terbabit seperti mungkin akan kehilangan pelanggan sekiranya mereka enggan bekerjasama dalam amalan anti diskriminasi. Mereka juga akan cuba menilai sama ada kerjasama itu akan membantu mereka mendapatkan perjanjian kerja yang lebih menguntungkan kelak.

Pihak Cultural relativist pula akan:

· Akan menyetujui amalan diskriminasi tersebut hanya sekiranya ia (amalan diskriminasi) itu adalah satu amalan yang diterima sah dalam masyarakat dan ia tidak bertentangan dengan undang-undang.



6.1.3 Affirmative Action and Preferential Treatment
(Tindakan Pengesahan dan Layanan Istimewa)

Ada banyak interpretasi bagi maksud ‘affirmative action’ ini.

Ia boleh wujud dalam banyak cara seperti menentukan berapa jumlah pekerja dari kaum minoriti yang boleh dinaikkan pangkat dalam suatu jangkamasa yang ditentukan, jumlah mereka akhirnya akan sebanding dengan jumlah pekerja dari kaum lain yang terdapat di dalam masyarakat. Ini adalah untuk memenuhi prinsip bahawa pekerjaan dan peluang kenaikan pangkat terbuka kepada semua tanpa mengira jantina, bangsa, agama, umur atau kecacatan.

Besar kemungkinan kedua-dua pihak Natural Law dan Utilitirian akan bersetuju bahawa:

· Semua orang harus mempunyai peluang yang sama rata untuk bersaing mendapatkan pekerjaan yang mereka layak dan seterusnya mengunakan konsep tindakan pengesan ‘affirmative action’ ini.

Pihak ‘Cultural relativist’ akan:

· Sebaliknya menggunakan amalan kebiasan masyarakat dan sama sekali tidak akan bersetuju dengan idea peluang sama rata.

Tetapi bagaimana pula dengan layanan istimewa (juga dikenali sebagai ‘setting quotas’ menetapkan kuota) iaitu amalan memberi keutamaan dalam mengupah atau menaikkan pangkat kaum minority berbanding pekerja pekerja dari kumpulan bukan minority?

Amalan ‘layanan istimewa’ dan kenaikan pangkat sebenarnya telah melanggar perkara yang mereka perjuangkan iaitu pemilihan individu-individu semata-mata berasaskan ciri yang sama sekali tidak berkaitan dengan prestasi atau fungsi sesuatu pekerjaan. Menetapkan suatu angka jumlah tertentu (kuota) untuk kaum minoriti adalah melanggar prinsip ini.

Apa yang perlu dilaksanakan ialah polisi yang memberikan peluang sama rata serta memilih pekerja semata-mata kelayakkannya untuk jawatan tersebut. Kecuali sebuah kes pra-suasion/tertentu dapat dibuat untuk permulaan dan mengikut layanan istimewa hanya dalam satu tempoh yang ditetapkan.


Jadual 6.1 Perbandingan antara Affirmative Action dan Preferential Treatment

Affirmative Action
Preferential Treatment
Pekerjaan dan peluang kenaikan pangat terbuka kepada semua tanpa mengira jantina, bangsa, agana, umur dan sebagainya
Juga dikenali sebagai ‘Setting Quotas’ – menetapkan kuota, amalan mengutamakan menggaji atau menaikkan pangat individu dari kelompok kaum minoriti berbanding individu dari kaum bukan minoriti.


6.1.4 Wages (Upah)

Upah/gaji pekerja biasanya ditentukan oleh pasaran dan ia bertujuan untuk menarik minat orang untuk menjadi pekerja ataupun untuk mengekalkan pekerja yang berkebolehan.

· Dalam industri yang besar, boleh diandaikan bahawa gaji kompetatif ialah gaji yang merangkumi gaji pokok dan juga bonus, serta faedah-faedah lain seperti cuti bergaji, melancong, cuti sakit, insuran perubatan dan pergigian dan juga pelan simpanan dan persaraan.

· Dalam industri kecil, upah hanyalah apa jua yang mampu diberikan oleh syarikat, faedah-faedah lain mungkin termasuk ke dalam pakej upah ataupun tidak ianya terpulang kepada majikan.

Bagaimanakah upah yang dikatakan ‘layak’ dan setimpal untuk para pekerja? Adakah mereka berhak untuk mendapatkan faedah sampingan selain daripada gaji asas yang diberikan? Pekerjaan adalah satu-satunya cara untuk individu-individu pekerja memenuhi keperluan hidup mereka. Ini bermakna pekerjaan itu sekurang-kurangnya dapat menyediakan upah dan faedah yang mampu memberikan satu kehidupan yang selesa kepada para pekerja. Sememangnya semua jenis pekerjaan hanya akan membayar upah yang setimpal dengan kerja yang dilakukan oleh seseorang individu, manakala kadar upah pula akan di’standard’kan oleh pihak kerajaan yang bertanggungjawab memastikan pekerja mendapat upah yang adil. Kadar atau ‘standard’ upah ini akan ditentukan berdasarkan statistik-statistik ekonomi seperti hasil kajian, berapakan jumlah pendapatan minima untuk menyara keluarga yang mengandungi 4 orang ahli?

6.15 Equal Pay for Equal Work
(Upah yang sama untuk kerja yang sama)

Konsep ‘upah yang sama untuk kerja yang sama’ telah diterima pakai sebahagian dari undang-undang buruh Amerika Syarikat.

Pekerja yang melaksanakan satu jenis pekerjaan yang sama mestilah mendapat gaji yang sama kecuali didapati sesetengah daripada mereka dapat melaksanakan kerja mereka dengan lebih pantas atau lebih cekap kerana mereka lebih berpengalaman. Ini memberikan mereka hak untuk mendapatkan upah yang lebih berbanding pekerja baru walaupun mereka membuat kerja yang sama.

Bangsa, jantina, umur, kecacatan bukanlah suatu yang boleh dijadikan halangan untuk para pekerja mendapat upah/gaji yang sama rata dan adil.

Adakah keadilan sosial menetapkan bahawa pekerja mempunyai tanggungan (anak/isteri) yang lebih ramai harus dibayar lebih tinggi berbanding pekerja yang tidak mempunyai tanggungan walaupun mereka membuat kerja yang sama?

· Amalan ini kelihatannya mustahil dilakukan/diterima di Amerika. (NOTA: Konsep ini pernah digunakan oleh Pertubuhan Al-Aqram dahulu)

· Pekerja tanpa tanggungan pastinya akan memastikan majikan mereka membayar upah berdasarkan kerja yang dilakukan tanpa mengambil kira/dipengaruhi oleh faktor-faktor keadilan sosial.

· Sekiranya hal ini menjadi isu, pihak yang dipertanggungjawabkan ialah masyarakat itu sendiri. Jabatan Kebajikan Masyarakat atau program-program subsidi keluarga mungkin perlu diwujudkan dan tanggungjawab itu seharusnya dipikul bersama oleh semua anggota masyarakat secara adil.


6.1.6 Equal Pay for Comparable Work
(Upah Sama Rata Untuk Kerja Yang Setanding)


Beberapa tahun kebelakangan ini, konsep “Upah Sama Rata Untuk Kerja Yang Setanding” semakin diterima di beberapa negeri di Amerika dimana kakitangan kerajaan akan diberikan upah yang sama sekiranya didapati kerja-kerja mereka walaupun berbeza pelaksanaannya, memerlukan tahap pendidikan, pengetahuan dan pengalaman yang sama. Contohnya upah di antara pekerja am Majlis Perbandaran dan jurutaip. Bidang berbeza tetapi kelayakan sama.

Pendekatan ini semakin diterima memandangkan ketidakadilan yang berlaku ke atas pekerja wanita. Mereka melakukan banyak jenis pekerjaan yang memerlukan kemahiran dan pengetahuan yang sama dengan pekerjaan yang dilakukan oleh kaum lelaki, tetapi mereka (wanita) di bayar upah yang kurang berbanding kaum lelaki.

Adakah upah sama rata untuk kerja setanding ini dituntut oleh keadilan? Seorang pengamal etika perniagaan akan mengatakan ‘TIDAK’. Ini kerana walaupun kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan nampak sama untuk pelbagai jenis pekerjaan, faktor-faktor lain juga harus diambil kira seperti; masa kerja yang lebih panjang, risiko yang lebih dan persekitaran kerja. Apa yanf penting ialah tiada sekumpulan manusia diasingkan/dihalang dari mendapatkan sesuatu jenis pekerjaan semata-mata kerana mereka wanita. Diskriminasi sebegini harus diperbetulkan.


6.1.7 Who Get What Share of the Return on Resources
(Siapa yang memperolehi keuntungan dari sumber yang ada)

Terdapat hubungkait antara jumlah sumber bahan yang digunakan oleh syarikat dan kewajiban mereka untuk mengagihkan keuntungan yang diperolehi kepada ahli masyarakat. Keuntungan ini bukan hanya bergantung kepada jumlah sumber bahan yang telah digunakan tetapi juga:

· Bagaimana syarikat mengurus sumber bahan tersebut; dan
· Tahap produktiviti para pekerja mereka

Pengurus dan pekerja mempunyai hak untuk mendapatkan pulangan yang ‘adil’ berdasarkan sumbangan mereka dalam memastikan kejayaan syarikat mereka. Pengurus tertinggi biasanya merasakan bahawa merekalah yang paling banyak menyumbang untuk syarikat dan dengan ini merekalah yang paling berhak untuk mendapatkan gaji dan bonus yang paling tinggi dalam syarikat.

Pemegang saham juga sudah tentu mempunyai hak yang setimpal untuk mendapatkan habuan mereka. Keuntungan yang diperolehi oleh syarikat haruslah diagihkan terlebih dahulu/mengutamakan para pemegang saham syarikat kerana melalui pelaburan merekalah syarikat dapat berjalan sehingga memperolehi keuntungan.

6.2 Rangking and Rating (Kedudukan dan Penilaian)

Berapa baik/banyak pekerja dibayar gaji/upah biasanya bergantung kepada penilaian pegawai penyelia yang melihat bagaimana pekerja tersebut melakukan tugas mereka dari kaca mata penyelia tersebut.

Prestasi kerja dan potensi untuk naik pangkat adalah dua benda yang berbeza. Seseorang yang dilihat mampu memegang tanggungjawab yang lebih besar tidak akan dinaikkan pangkat sekiranya prestasi kerja dalam jawatan yang sedang dipegangnya tidak memuaskan.

Semua pekerja harus menjalani penilaian pretasi kerja sama ada secara rasmi atau tidak rasmi.

· Dalam perniagaan kecil-kecilan, biasanya majikan dapat menilai prestasi pekerja mereka secara terus. Oleh itu, proses penilaian prestasi kerja mereka tidaklah terlalu kompleks.
· Syarikat-syarikat besar yang mempunyai pekerja yang ramai biasanya memiliki cara yang lebih sistematik untuk menyusun unit dalam pengurusan syarikat mereka. Pekerja yang didapati mempunyai prestasi kerja yang lebih memuaskan berbanding rakan sekerja mereka diperingkat yang sama, akan menerima bayaran gaji yang lebih baik/tinggi.


6.3 Ethical Implications for Performance Appraisal
(Implikasi Etika Hasil Penilaian Prestasi)


Manusia menunjukkan dan menonjolkan nilai sebenar mereka sebagai seorang individu melalui pekerjaan mereka. Ia merupakan cara untuk mereka mencapai matlamat peribadi dan seterusnya menyumbang kepada diri sendiri, keluarga dan masyarakat secara amnya.

Pengiktirafan terhadap kerja seseorang, sama ada secara rasmi ataupun tidak rasmi akan memberikan gambaran/imej kendiri terhadap seseorang pekerja tersebut. Ia akan sedikit sebanyak menjawab persoalan “siapakah mereka sebenarnya who they are?”. Penilaian/pendapat majikan mengenai prestasi kerja adalah sangat penting bagi seseorang pekerja.

Pengurus-pengurus mempunyai tanggungjawab untuk menyediakan penilaian prestasi. Ini kerana pekerja-pekerja yang merasakan bayaran/upah mereka tidak berpatutan biasanya akan memberi kesan buruk ke atas semangat dan prestasi kerja mereka. Bagaimanapun , terdapat dimensi moral dalam tanggungjawab ini.

· Pertama – kesan penilaian tersebut ke atas pekerja yang dinilai, keatas persepsi mereka, nilai dan harga diri mereka sebagaimana yang dinilai oleh pandangan penyelia ke atas hasil prestasi kerja mereka.

· Kedua – perlu ada pelan penilaian syarikat yang menggariskan peraturan-peraturan untuk menyediakan penilaian prestasi. Ini penting kerana biasanya pelan itu akan menetapkan tahap pencapaian prestasi pekerja yang seterusnya menentukan jumlah gaji atau upah yang akan mereka perolehi. Pelan ini boleh dianggap sebagai satu bentuk ‘kontrak sosial’ antara syarikat dan pekerja.

Penyelia yang gagal mematuhi pelan penilaian ini dianggap telah bertindak tidak adil terhadap pekerja seliaan mereka yang mempunyai hak untuk dinilai mengikut ketetapan dan standard /piawai yang telah diterima oleh syarikat.


6.3.1 A Few Key Ethical Do’s and Don’ts for Performance Appraisal (Beberapa kod etika – apa yang harus dan tidak harus dilakukan untuk Penilaian Prestasi)

Untuk memastikan layanan beretika untuk semua pekerja semasa proses penilaian prestasi, beberapa perkara perlu diambil kira. Walaupun garis panduan ini mungkin kelihatan seperti asas kemahiran pengurusan yang berkesan, tetapi ia juga penting kerana kesannya kelak berhubung kait dengan maruah dan harga diri/jati diri seorang manusia.

· Pekerja haruslah jelas dengan objektif yang ditetapkan sepanjang tempoh penilaian dan mereka harus berperanan aktif dalam mencapai okbjektif ini.

· Maklum balas daripada majikan haruslah disampaikan secara berterusan. Adalah tidak adil bagi seseorang pekerja sekiranya diberitahu mengenai prestasi kerjanya yang teruk hanya pada akhir tempoh penilaian tersebut.

· Prestasi harus dinilai berdasarkan kriteria-kriteria yang sahih (valid). Tidak adil untuk menilai prestasi pekerja menggunakan pelan yang tidak disahkan oleh syarikat.

· Penyelia perlu mencatatkan maklumat secukupnya berkaitan dengan kecekapan atau ketidak kecekapan pekerja yang dinilai sepanjang tempoh penilaian prestasi tersebut. Majikan yang bergantung kepada penilaian yang tidak dicatatkan sebaiknya semasa proses penilaian mungkin mengakibatkan ada pekerja yang cemerlang tetapi tidak mendapat ganjaran/penilaian sewajarnya kerana majikan yang menilai tidak mencatit data secara sistematik.

· Pekerja yang tidak cekap/tidak memuaskan harus dimaklumkan mengenainya. Ini adalah tanggungjawab seorang majikan. Adalah tidak wajar untuk membiarkan seseorang pekerja menyangka bahawa dia seorang pekerja yang cekap sedangkan prestasi kerja sebenarnya teruk. Pekerja berhak untuk mendapatkan khidmat nasihat, latihan, tunjuk ajar untuk memperbaiki prestasi kerja mereka.

· Hanya orang yang berkelayakan sahaja yang seharusnya menilai pekerja-pekerja.


Ringkasan

· Seorang pengurus yang baik yang ingin mengupah dan mengekalkan produktivi dan kesetiaan pekerjanya, perlulah menawarkan gaji/upah dan manfaat yang kompetatif, menyediakan latihan dan maklum balas dari segi prestasi, peluang kenaikkan pangkat, cara untuk menyatakan ketidak adilan tanpa dibayangi kebimbangan tindak balas dan persekitaran kerja yang selamat. Latihan ini adalah sebahagian pengurusan baik, tetapi ianya mempunyai sebuah dimensi berprinsip moral. Oleh kerana kegagalan melaksanakannya boleh menyebabkan ketidakadilan atau kecederaan kepada seorang atau mengurangkan martabatnya.

· Kerana manusia bergantung kepada sistem ekonomi untuk memenuhi keperluan hidup mereka, maka sistem ekonomi jualah harus menyediakan mereka pekerjaan. Dalam sistem kapitalis hal ini telah diterima umum. Bagaimanapun sesuatu perniagaan berhak mengambil sejumlah tertentu sahaja pekerja untuk membolehkan mereka dapat beroperasi dengan berkesan dan menguntungkan.

· Natural Law Moralist akan melihat diskriminasi sebegini sebagai salah di segi moral kerana ia melanggar hak sebagai manusia dan hak mereka untuk mendapatkan kerja. Utilarian akan menilai amalan diskriminasi berdasarkan kesannya secara menyeluruh. Pihak cultural relativist akan hanya mematuhi amalan mengaji/mengubah pekerja, yang dipersetujui oleh masyarakat.

· Pengurus, pekerja dan pemegang saham mempunyai hak untuk mendapatkan pulangan yang setimpal dengan sumbangan mereka dalam mendapatkan keuntungan syarikat.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home